NI Solutions Kundcase

Kundcase: Billes Tryckeri

Billes Tryckeri valde automatiseringslösning från NI Solutions:
”Vi sparar väldigt mycket tid och minimerar antalet fel”

Billes är välkänt i branschen. Ett stort tryckeri med 120 anställda och en omsättning på cirka 230 miljoner. Dessutom med en bredd som täcker in det mesta. Från offset till digitalt storformattryck. Från tidningar, affischer och visitkort till efterbehandling och konturskurna produkter. Ett fullservicetryckeri, helt enkelt. Eller som det står på webbsidan: med ett av marknadens bredaste erbjudanden. 
 
Billes Tryckeri är familjeföretaget som grundades redan 1939 och nu är lokaliserat i Mölndal. Idag är det tredje generationen med bröderna Niklas och Fredrik Bille som driver företaget framåt. Och på frågan om hur det kommer sig att Billes har lyckats växa och behålla sin starka position genom årens minst sagt tuffa utmaningar, behöver inte Mathias Apelklint, prepresschef sedan ett par år tillbaka, fundera länge: 
 
– Billes har lyckats möta branschens utveckling och turbulens genom att satsa på ny teknik och hela tiden växa med ny kompetens och nya kunder. Och vi har fått till en mycket bra mix, på både medarbetarsidan och kundsidan.
 
Vill automatisera mera
Många olika typer av kunder och många olika typer av jobb. Det ställer krav på verksamheten och det är klart att man letar efter lösningar som kan göra jobbet ännu effektivare och smartare utan att för den skull tumma på den kvalitet som tryckeriet står för. 
 
– Vi har många jobb som ska tryckas. Ibland stora volymer men nästan lika ofta handlar det om enstaka exemplar. Att behöva göra allt med mankraft kräver en stor insats och då blir det dyrt, konstaterar Mathias och fortsätter:
 
– Att automatisera en större del av flödet innebär att vi i vissa moment helt kan ta bort den mänskliga faktorn, vilket medför att det både blir mindre fel och att effektiviteten ökar. 
 
Önskelistan uppfylldes
Sagt och gjort. Gänget på Billes satte ihop en lista med vad man egentligen ville uppnå med automatiseringen. NI Solutions med Thomas Lundgren i spetsen gick igenom ”önskelistan” och kontrade med ett koncept som utifrån det befintliga Enfocus Switch-systemet täckte in moduler inom fyra huvudsakliga områden: filinlämning, korrektur, färghantering och utskjutning. Upplägget gillades och installationsarbetet med alla dess faser drog igång under förra hösten. 
 
– Nu har vi kört ungefär ett halvår med fullt flöde och det fungerar med mycket små undantag till mycket stor belåtenhet. 
Och Mathias Apelklint ser redan många plus med de nya funktionerna.
 
– Vi har inte räknat fram någon siffra på hur mycket vi kommer tjäna på det här, men vi kan till exempel se att en medarbetare, som tidigare jobbade säkert en tredjedel av sin tid med utskjutning, nu kan lägga den tiden på sin spetskompetens inom storformat istället. Men överlag ser vi att vi med automatiseringen har fått smidiga verktyg som sparar väldigt mycket tid och minimerar antalet fel. Ett optimalt upplägg, helt klart. 
 
Check på färgstyrning
På Billes är färgstyrningen förstås en viktig bit. Att kunna garantera kunderna en högkvalitativ färghantering som ger samma visuella intryck oavsett tryckmetod blir allt viktigare. Det gör också att tryckeriet blir betydligt friare i sina maskinval. 
 
– Det här ville vi få kontroll på och vi ville ha det enkelt, det får inte vara komplicerat varken att sätta upp eller uppdatera en profil. Och det funkar perfekt med modulen från GMG Color, där vi tidigare fick gå in och justera och jobba manuellt blir det nu bra från början, berättar Mathias. 
 
Förenklad korrektursväng
Med Enfocus PDF Review har Billes fått en betydligt smidigare korrekturhantering. När det är dags för kunden att godkänna skickas en webblänk med automatik till den som är berörd.
 
– Så mycket enklare än att hålla på att skicka ut pdf-er via mejl. Det har varit en riktig flaskhals tidigare. Här sparar vi mycket tid, inte minst genom att vi slipper den manuella mejlhanteringen.
 
Maximerad utskjutning
Att automatiskt kunna kombinera ihop olika jobb för att så effektivt som möjligt kunna använda maskinparken – det låter nästan för bra för att vara sant. 
 
– Vi talar bara om hur många av varje ex vi vill ha. Och det kan handla om vanliga ark eller konturfigurer. Sen är det artificiell intelligens, en AI i Phoenix-modulen i flödet, som räknar på olika alternativ och väljer det mest effektiva. 
Här är det förstås en förutsättning att man har koll på färgstyrningen. Och det har ju Billes. 
 
Filinlämningen pågår
Den uppmärksamme minns att ett av områdena Billes ville automatisera var filinlämningen, det som ligger först i processen. Jodå, det är också på rull, även om Mathias tror att Billes kan bli ännu bättre. Men var sak har sin tid. 
 
– Vi är inte riktigt där vi vill än, men vi tittar på funktioner för att förenkla filinlämning och automatisera filkontrollen. Vi har kommit en bra bit på väg mot ett effektivare system, och det känns bra.
 
En styrka att kunna bygga vidare
Och även fast berörda på Billes, inklusive alla de kunder som gett positiv respons, känner sig mycket nöjda med automatiseringsupplägget – och inte minst samarbetet med NI Solutions – hittills, är det inte stopp här. Inte alls.
 
– Vi kan och kommer bygga vidare på det här. Det ser jag som en av de avgörande styrkorna med den här lösningen, att vi kan bygga på med fler moduler och uppdatera funktionerna löpande.
 
Mathias ser med spänning fram emot kommande versioner och nya moduler och poängterar hur tryggt det då är att ha såväl uppdaterings- som serviceavtal. 
 
– Det är en garanti för att vi hela tiden hänger med i det nya.
Precis som Billes alltid har gjort.

Vill du veta mer om hur våra automatiseringslösningar kan effektivisera din verksamhet?
Kontakta Thomas Lundgren på 070-934 77 23 eller thomas.lundgren@nisolutions.se.

Ladda ner kundcase (PDF) >

Boka demo med NI Solutions >

Kontakt
08-555 762 80
NI Solutions | Smedjegatan 8 | 131 54 Nacka