NI Solutions Kundcase

Kundcase: Linjepunkt Repro-Dalim

Linjepunkt hittade rätt med Dalim ES:
– Vi har förenklat korrekturhanteringen och sparar massor av tid

Till Linjepunkt vänder sig riktigt bildintensiva och krävande kunder, som till exempel H&M, Gant, Peak Performance och NK, för att få specialisthjälp med retusch och bildbehandling.

– Våra kunder anlitar oss för att få ut det bästa av sina bilder innan de ska publiceras i olika digitala kanaler, i broschyrer och annonser eller på stortavlor. Vi jobbar även med bildbehandling för magasin och böcker, berättar Pär-Anders Björklund som är teknikchef på Linjepunkt.
För ungefär två år sedan installerade Linjepunkt med hjälp av Network Innovation/NI Solutions ett centraliserat projekthanteringssystem och arbetsflöde för flerkanalsproduktion – Dalim ES. Nu är vi nyfikna på att höra lite mer om hur det har fungerat. Men vi tar det från början tillsammans med Pär-Anders.

Vilka problem/behov hade ni?
Vi producerar bilder och dokument åt våra kunder och behöver löpande ge kunderna möjlighet att titta på vad vi gjort och kunna kommentera. I slutänden handlar det om att vi, precis som alla i branschen, vill få ett godkännande på det vi har gjort innan det exempelvis trycks upp 10 000 ex av en broschyr. Här behövde vi en smartare och mer effektiv lösning.
 
Hur hanterades korrekturen – och varför fungerade inte det bra?
Tidigare har vi skickat ut bilder i Jpeg-format, som kunden öppnade upp i Photoshop och där lämnade sina kommentarer. Sen skickades bilden tillbaka till oss. Ibland kan det vara tre, fyra personer som ska tycka till och skicka tillbaka sina synpunkter innan vi kan skicka ut för ny korrsväng, så det kunde bli många korrektur att sammanställa och hantera. Ju fler gånger korrekturet skickades ut, desto mer komplext blev det. Det var heller inte säkert att alla som skulle tycka till, höll med om varandras kommentarer … Det var mycket att hålla ordning på – och det tog tid att få ett slutligt godkännande.
 
Varför valde ni Dalim ES?
Mycket tack vare relationen som vi redan hade med Thomas Lundgren och Rickard Hansson på Network Innovation/NI Solutions. Vi har jobbat med dem i många år och vet att vi får en trygg och bra leverantör med hög servicegrad. Och Dalim ES passade perfekt för de behov vi hade – och fortfarande har. 
 
Tittade ni på andra alternativ?
Absolut, vi jämförde några konkurrerande molnlösningar men hittade inga alternativ som lockade. Och de vi tittade närmare på hade vi inte alls lika stora möjligheter att vara med och påverka som med Dalim Softwares lösning. 

Hur har det fungerat de två senaste åren, med Dalim ES?
Vi har fått en betydligt enklare och smidigare korrekturhantering av bilder och tryckmaterial. Vi distribuerar bilder och utkast på material via systemet, som de som ska se och tycka till om enkelt tar del av via systemet. En stor fördel är att det blir mycket transparent, alla ser vad de andra tycker. Och så sparar vi massor av tid, åt både våra kunder och oss själva.

Vilka fördelar ser ni med detta?
Vi har inga konkreta siffror, men vi ser tydligt att vi får kortare ledtider för varje dag som går. Ett mycket tydligt exempel är när vi hade installerat Dalim ES och började jobba med ett tyskt klädföretag som har sin fotograf i USA och sin art director i Sverige. Vi producerar cirka 200 bilder i månaden åt det här företaget och det, kan vi konstatera, hade varit helt omöjligt att hantera utan Dalim ES.


Har ni haft några problem?
Det finns så otroligt många funktioner i systemet. Och det är bra för man kan tillgodose mångas behov, men det kan också bli väl mycket att välja mellan. Där skalade vi av lite, för att underlätta för användarna. Sen tilltalade inte gränssnittet riktigt våra kunder. För att komma tillrätta med det problemet har vi har gjort lite egen CSS-styling.
 
Därutöver har vi en lista på förändringar som vi skulle vilja se och dessa har vi rapporterat in. I den frågan har vi direktkontakt med vår partner NI Solutions, som sen tar dem vidare till Dalim. Det fungerar jättebra!
 
Planerar ni för vidare expansion av systemet och/eller användandet av det?
Inte direkt, men det finns en del mindre, både rationella och intuitiva, funktionaliteter som vi gärna vill få till. Så att systemet blir ännu mer användarvänlig, helt enkelt.
 
Thomas Lundgren, product manager på NI Solutions AB, berättar att de tidigt fastnade för lösningen från Dalim Software tack vare att den är öppen för integration och skalbar i funktionalitet. Han konstaterar att kraven på effektiv kommunikation ökar i takt med kraven på kortare ledtider och att det är viktigt att kommunicera snabbt och exakt för att kunna jobba rationellt och säkert. Dalim ES är enligt Thomas det enda system de hittat som fyller dessa behov fullt ut i och med möjligheten att kommunicera både innehåll och färgtryck i en kontrollerad miljö. Den här nivån av funktionalitet är precis vad företag som Linjepunkt, som genomgående jobbar med högsta kvalitet, behöver.

Kontaktperson NI Solutions:
Thomas Lundgren, Product Manager
Mob +46 709 34 77 23
thomas.lundgren@nisolutions.se

Ladda ner kundcase (PDF) >

Boka demo >

Kontakt
08-555 762 80
NI Solutions | Smedjegatan 8 | 131 54 Nacka