NI Solutions Kundcase

Kundcase: Libris

Framgångsrika crossmediakampanjer hos finska Libris

Det finska företaget Libris grundades som ett tryckeri år 1928. Idag erbjuder Libris sina kunder prisbelönt, högkvalitativt tryck och personlig, riktad digital marknadsföring via en crossmedialösning.

Libris trycker och producerar allt i sitt egna tryckeri i Helsingfors Kontula. Ville Väisänen är systemspecialist och kampanjtekniker på Libris. Han har arbetat i företaget i 20 år och är mycket involverad i företagets ökade fokus på digitala tjänster. ”Sedan förra året har vi en ny ägare som understryker det växande behovet av digital marknadsföring”, säger Ville som håller med om att det är den enda vägen att gå.

Kan du beskriva Libris behov av en crossmedialösning?
”Vi har en lång historia som ett tryckeri för tidskrifter, broschyrer, årsredovisningar etc. Sedan flera år ser vi en stark, växande trend att branschen blir alltmer digital. Fler och fler av våra kunder vill även kunna publicera online och göra personlig, digital marknadsföring”, förklarar Ville. För att kunna erbjuda sina kunder personlig och relevant kommunikation i både tryckta och digitala medier, beslutade Libris sig för att titta närmare på en crossmedialösning. Detta var för tre år sedan.

Vilken typ av crossmedia lösning valde ni och varför?
Sedan tre år använder Libris en crossmedialösning från XMPie. XMPie integrerar design, logik och data för kunna producera i flera kanaler. Utan att behöva kompromissa med kreativiteten, lägger man till fler kanaler och skapar en effektiv crossmedia kundupplevelse.

”Efter att ha tittat på ett par crossmedialösningar på marknaden, valde vi XMPie. XMPie är en flexibel lösning som ger möjligheten att kunna skapa stora, komplexa kampanjer ”, säger Ville.

Kan du beskriva en lyckad crossmediakampanj som ni skapat med XMPie?
”Vi har den största fackföreningen i Finland (PAM) som kund. Förra året gjorde vi en framgångsrik kampanj i syfte att öka antalet medlemmar i förbundet. Vad vi gjorde var att skicka ut ett e-postmeddelande till alla befintliga medlemmar (ca 120 000), för att be dem att bjuda in någon de känner (kollega, familj etc) till förbundet. På ett mycket enkelt sätt kunde de skicka en personlig inbjudan via e-post eller med ett vykort sina vänner. Mottagarna av inbjudningarna, hänvisades till personliga webbsidor, där de kunde välja om de ville bli en ”student” eller ”standard” medlem. Efter att de fyllt i formuläret, skickades bekräftelser automatiskt ut till den nya medlemmen och till fackförbundet ”, säger Ville.
”Denna kampanj var riktigt lyckad och resulterade i ett stort antal nya medlemmar för fackföreningen. Vi tror att framgångsfaktorerna var att kampanjen var personlig och automatiserad”, säger Ville.

Magnus Lundgren på NI Solutions;
I dagens snabba produktionsklimat, med behov för publicering i många parallella kanaler behöver företagen effektivitet, produktivitet och pålitlighet från sina arbetsflöden. Vi på NI Solutions är experter på automatisering och erbjuder lösningar som passar alla typer av mediaproducenter såsom tryckerier, produktionsbyråer, prepressföretag, reklambyråer och inhouseavdelningar. Vårauppdrag börjar ofta med en förstudie, där våra konsulter kartlägger företagets nuvarande arbetssätt, befintliga system och tittar på vilka utmaningar företaget står inför. Vi lämnar därefter förslag på nya arbetssätt och en kravspecifikation på eventuella nya lösningar.

Kontaktperson NI Solutions:
Magnus Lundgren
Mob +46 709 34 77 22
magnus.lundgren@nisolutions.se

Ladda ner kundcase (PDF) >

Boka demo >

Kontakt
08-555 762 80
NI Solutions | Smedjegatan 8 | 131 54 Nacka