NI Solutions Kundcase

Kundcase: Mio

Mio gör enorma tidsvinster på effektiviserad mediaproduktion

Mio är en ledande svensk detaljhandelskedja för möbler och heminredning som i över 50 år har levererat inredningslösningar för hemmet. Mio finns med butiker på 65 platser i Sverige samt på nätet med e-handel. Mio ägs av handlarna som driver sina butiker framåt utifrån Mios koncept och den lokala marknadens behov. Grunden är en stark och positiv entreprenörskultur.

Sofie Strömberg Malm är reklamchef på Mio och har arbetat i företaget i 14 år. Under sin tid i företaget har hon varit med och byggt upp den marknad/inhouseavdelning, som gått från två personer när hon startade till 14 personer idag. Sofie berättar att Mio tidigare arbetade med en
stor reklambyrå som skötte det mesta i reklamväg åt företaget. Idag har Mio istället mycket mer kompetens inhouse, samtidigt som man samarbetar med flera mindre och specialiserade byråer inom t.ex. webb, katalog, mobil och mediaval.

Sofie förklarar att hon ser stor vinning i en växande inhouseavdelning som själv kan hantera och producera mycket av marknadskommunikationen. ”Dagens marknadskommunikation i många kanaler kräver att man kan jobba snabbt, flexibelt och med stor kunskap om företaget och dess produkter. Vi som sitter inhouse har en känsla för vad som är viktigt och kan agera snabbare och med med större kontroll. Självklart måste vi ha smarta och effektiva system för att snabbt få ut budskapen i många kanaler”.

Hur såg era behov kring annonsproduktion ut?
Sofie berättar att Mio har en mycket intensiv kampanjplan med dagspressannonsering i stort sett varje vecka. ”Det handlar om ett gäng olika annonsformat som ska ut i de stora dagstidningarna och lokaltidningar runt om i landet” säger hon.

”Tidigare satt vi och gjorde denna annonsproduktion väldigt mycket för hand. Annonserna skulle anpassas i format och innehåll” berättar Sofie. Framförallt är det formatet, lokal adressinformation och butikernas öppettider som varieras mellan annonserna. Dessutom skulle annonserna skickas iväg till tidningarna via e-post eller via olika inlämningsportaler. Detta arbete var inte bara tidskrävande utan också ganska sårbart. Det krävdes att vissa personer var på plats ett par dagar i veckan för att detta ska funka. ”Som med allt manuellt arbete fanns förstås också risken för mänskliga fel, vilket kunde påverka kvaliteten.” berättar Sofie.

Vad hittade ni för lösning och vad gör den för er idag?
”Vi anlitade NI Solutions för att automatisera vår annonsproduktion” berättar Sofie. Tack vare programvaran Enfocus Switch och de smarta flöden som NI Solutions konsulter byggt i programvaran, kan Mio nu fokusera på själva skapandet av grundannonserna. När en annons väl är skapad, ser systemet till att automatiskt skala om och anpassa informationen för respektive tidning. Även själva distributionen av annonserna är idag så gott som helt automatiserad.

Vad har ni gjort för tidsvinster på denna automatisering?
”Tidigare lade vi ner två heldagars jobb på annonsproduktionen, dvs totalt 16 h i veckan. Idag lägger en person ner 2-3 h i veckan för att få detta fungera” berättar Sofie.

Vilka utvecklingsområden och framtidsprojekt ser du gällande er marknadskommunikation?
”Ett område vi tittar på just nu är färghantering. Vi vill själva kunna ta ett helhetsansvar för våra bilder” berättar Sofie och förklarar att detta skulle öka kvaliteten på bilderna samt på flödet runt bildprocessen.

I övrigt är det stort fokus på digitala kanaler och hur man på ett effektivt sätt anpassar kommunikation för dessa. ”Det är en resa som precis har börjat. Det kommer handla mycket om att hitta lösningar för att smidigt kunna skjuta ut våra budskap och information i många kanaler”
avslutar Sofie.


Magnus Lundgren, avdelningschef på NI Solutions, om hur NI Solutions kan hjälpa dagens växande inhouseavdelningar;
”I en tid när alla företag behöver bli mediaproducenter för att effektivt få ut sina budskap i många kanaler gäller det att ha kunskapen, verktygen och ett optimalt arbetsflöde. Genom att skapa ordning och reda och tillföra smarta verktyg för medarbetarna hjälper vi företagen att producera snabbare, i fler kanaler och med säker kvalitet. På så sätt når företaget ut med sitt budskap bättre och säljer mer. Med en effektiv och öppen infrastruktur för sin marknadskommunikation står man också redo att möta morgondagens nya tekniker och möjligheter.”

 

Kontaktperson NI Solutions;
Magnus Lundgren
Tel 0709-34 77 23
E-post: magnus.lundgren@nisolutions.se

Ladda ner kundcase (PDF) >

Boka demo med NI Solutions >

Kontakt
08-555 762 80
NI Solutions | Smedjegatan 8 | 131 54 Nacka