NI Solutions Kundcase

Kundcase: Forsman & Bodenfors Factory

Ordning & reda är grunden till kommunikation i världsklass

Forsman & Bodenfors grundades 1986 och var då en liten oberoende byrå med en vision att skapa kommunikation i världsklass. 29 år senare är byrån fortfarande oberoende - och dessutom rankad som en av de bästa byråerna i världen. Bland de senaste projekten kan nämnas reklamfilmerna för bl.a. Volvo, Tele2 och Oatly. Ca 300 personer arbetar idag i Forsman & Bodenfors-koncernen, som har kontor i Stockholm, Göteborg och Helsingborg.

Sebastian Nässén arbetar sedan ett drygt år som IT-samordnare på Forsman & Bodenfors Factory, som är en taktisk byrå inom koncernen. Sebastian ansvarar för företagets produktionsserver som är navet för företagets produktion.

Hur såg era behov och önskemål ut när ni kontaktade NI Solutions?
- Det var Charlotta Alexén, numera tf. VD för Forsman & Bodenfors Factory, som tog kontakt med NI Solutions/ Network Innovation i slutet av 2012. Forsman & Bodenfors ville optimera och säkerställa kvaliteten på sin produktion. Vi insåg att det fanns mycket tid och pengar att tjäna på att skapa ännu mer ordning & reda, struktur och gemensamma arbetssätt. Charlotta, som hade lite erfarenhet av Xinets system sedan tidigare, kontaktade NI Solutions.


Vad valde ni för systemlösning?
- Vi valde Xinet Suite (från företaget Northplains) som är en dynamisk mediadatabas-programvara som effektiviserar och förenklar insamling, tillgång, distribution och arkivering av grafiskt material för publicering och kommunikation.

Varför valde ni denna lösning?
- För att det var den enda lösningen som kunde möta våra behov på ett bra sätt. Vi behövde ett flexibelt system som kunde anpassas till vår befintliga miljö och behov. Bland annat ville vi skapa vårt egna webbgränssnitt och använda segmentering, med olika inställningar för våra olika bolag inom koncernen.

Hur fungerar lösningen idag och vad ni ser för vinster?

- Idag har vi en mycket välfungerande mediadatabaslösning som tack vare metadataggning och bra struktur gör det enkelt att hitta, arbeta med och distribuera material. Lösningen är en förutsättning för att kunna hantera allt content som krävs i våra kunders marknadskommunikation.

- Dessutom har vi ett workflow för att effektivt skapa och hantera kundprojekt. När man skapar ett nytt projekt genereras automatiskt en viss uppsättning mappar, med olika funktioner och behörighet. Även mappar för uppladdning av material skapas, så att inkommande material automatiskt taggas och hanteras enligt önskemål.

- Vi spar enormt mycket tid på den effektivisering som Xinets system ger oss. Vi är också mycket nöjda med vårt egna, skräddarsydda webbgränssnitt. Det är enkelt och tydligt hur man söker material, skapar nya kundprojekt m.m.


- Att vi har valt en virtuell serverlösning ger oss också en flexibilitet och skalbarhet, så att vi enkelt kan växa med lösningen.

 
Hur ser ni på framtiden?

- Xinet-systemet innehåller en stor verktygslåda med mycket möjligheter, så vi ser flera utvecklingsområden. Just nu jobbar vi bland annat på att låta systemet automatisera mer arbete. Automatiseringen ser vi som en nödvändighet för att kunna hantera kundernas ökande mängd content, som ska skapas för och distribueras i allt fler kanaler. Vi vill alltså att det ska hända fler saker automatiskt med det content som vi stoppar in i systemet. Det kan t.ex. handla om automatiska bildkonverteringar, PDF-generering eller att skapa en mängd olika format på banners. Eftersom vi jobbar allt mer med film/video, är det också viktigt att denna produktion integreras.


- Ett annat utvecklingsområde är att vi ska bädda in vårt korrekturhanteringssystem ProofHQ i Xinet-systemet. ProofHQ är ett fantastiskt bra online-korrekturhanteringssystem, som effektiviserar vår produktion.

Vad tar ni för konsulthjälp från NI Solutions?
- När vi investerade i systemet tog vi hjälp av NI Solutions konsulter för implementation och integration. Idag har vi timbanksavtal för att löpande få hjälp med underhåll och uppdateringar. Vi är mycket nöjda med NI Solutions, som är en oerhört kunnig partner. De är ett perfekt bollplank för oss i vår kontinuerliga utveckling.

 

Thomas Lundgren på NI Solutions;
- I dagens snabba produktionsklimat, med behov för publicering i många parallella kanaler behöver företagen effektivitet, produktivitet och pålitlighet från sina arbetsflöden. Vi på NI Solutions är experter på automatisering och erbjuder lösningar som passar alla typer av mediaproducenter såsom tryckerier, produktionsbyråer, prepressföretag, reklambyråer och inhouseavdelningar. Hos Forsman & Bodenfors ska vi nu genomföra en förstudie kring automatisering. Förstudien blir ett perfekt underlag för utvecklingsarbetet.

Kontaktperson NI Solutions:
Thomas Lundgren
Tel 0709-34 77 23
E-post: thomas.lundgren@nisolutions.se

 

Ladda ner kundcase (PDF) >

Boka demo med NI Solutions >

Kontakt
08-555 762 80
NI Solutions | Smedjegatan 8 | 131 54 Nacka